ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

اضطراب و راه های درمان آن

آنچه در این مقاله می خوانید...

اضطراب و راه های درمان آن

منظور از اضطراب چیست؟ اضظراب جزو یکی از واکنشهای طبیعی بدن است که در برابر فشار روانی نمایان می شود و قطعا همه ما آن را در شرایط مختلف زندگی تجربه کرده ایم، برای آن که بیشتر بتوانیدبا مفهوم اضطراب و راه های درمان آن آشنا شوید تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

اضطراب چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

اضطاب یک نوع احساس است که ترکیبی از ترس، پریشانی و یا دلهره نبت به موضوعی خاص است، اضطراب معمولا بعد از به وجود آمدن یک اتفاق استرس زا به وجود می آید. به طور مثال فردی را در نظر بگیرید که در هنگام رانندگی در یک مسیز خاص تصادف می کند آن فرد پس از این موضوع در ابتدا هر زمانی که در آن مسیر رانندگی کند صحنه تصادف برای او یاد آور می شود و احساس اضطراب می کند.

در سیر تکاملی انسان وجود اضظراب و یا وسواس یک امری کاملا طبیعی و یا حتی مفید است! زیرا این عامل در طول زمان به حفظ بقا و زنده ماندن انسان کمک کرده است. اما زمانی که شدت اضطراب از حد طبیعی بیشتر شود و به گونه ای شود که زندگی طبیعی ا مختل کند و شخص نتواند روزمرگی های خود را انجام دهد در این صورت می گوییم فرد دچار بیماری اختلال اضطراب (Anxiety Disorders) شده است.

درمان اضطراب

در صورتی که شما به اضطراب خود توجه ای نشان ندهید و در تلاش باشید که آن را مخفی کنید این اختلال به مرور دچار گسترش می شود و به گونه ای می شود که جنبه های مختلفی از رندگیتان را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به این موضوع پذرش اضطراب و  تلاش برای درمان آن دارای اهمیت بسیاری است .

انواع اضطراب

اختلال اضطراب دارای انواع مختلفی است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • اضطراب اجتماعی

این نوع از اضطراب در موقعیت های اجتماعی پدیدار می شود یعنی شخص از صحبت کردن، غذا خوردن در جمع هراس دارد، زیرا نگران این است که مورد قضاوت بقیه قرار بگیرد و یا تمسخر شود. این اختلال معمولا در نوجوانان بیشتر دیده شده است.
تختلال اضطراب اجتماعی
  • اضطراب فراگیر

زمانی که فردی همیشه نگران اتفاق افتادن حوادث ناگوار مانند از دست دادن عزیزان، تصادف، بیماری و… است و همواره در حال ساختن بدترین اتفاقات در ذهنش است می گوییم که آن شخص ب اضطراب فراگیر دچار شده است.

  • فوبیا

منظور از فوبیا یک نوع ترس بیمار گونه ای است که در شرایط های خاص رخ می دهد به طور مثال دیدن مار، ترس از تاریکی یا ارتفاع و … نمونه هایی از فوبیا به حسب می آیند. علائم هایی که پعد از فوبیا بروز می دهد شامل مواردی همچون: تپش قلب، تعریق و یا احساس خفگی است.

  • وسواس

گاهی اضطراب می تواند موجب بروز اختلالات وسواسی شود؛ به طور مثال شما فرش تازه ای خریداری کرده اید و اضطراب این را دارید که مبادا فرشتان خراب شود در این موضوع دچار وسواس نیز می شوید به این صورت که همش در حال تمیز کاری هستید و یا دائم روی فرشتان را میکشید و …

از کجا بفهمیم که به اختلال اضطراب دچار شده ایم؟

اضطراب اختلالی است که نه تنها بر ذهن بر افکار و احساسات نیز تاثیر گذار است، بلکه به طو کامل بر روی سلامت جسمی و عملکرد روزانه فرد نیز تاثیر گذار است، در ادامه برخی از نشانه هایی که در افراد دارای اضطراب دیده شده است را بیان می کنیم.

روش های درمان اضطراب

  • داشتن احساس ترس
  • تنگی نفس و یا احساس خفگی کردن
  • تنش و بی قراری
  • عدم تمرکز
  • نگرانی های بدون دلیل و علت
  • داشتن افکار ترسناک و ناراحت کننده
  • حالت تهوع
  • تپش  قلب
  • گرفتگی عضلات
  • خشکی دهان
  • بی خوابی و یا بد خواب شدن

اضطراب و راه های درمان آن

در حال حاضر روش های درمان بسیاری برای اضطراب وجود دارد؛ روش هایی همچون: دارو درمانی، تغییر سبک رندگی، روان درمانی، مراقبه و مدیتیشن از جمله این روش ها هستند.

ِآیا منظور از اضطراب همان استرس است؟

زمانی که حادثه‌ای ناگوار یا دردناک برایمان اتفاق می‌افتد یا باید کاری جدید انجام دهیم و نوعی ابهام را تجربه می‌کنیم، معمولا دچار استرس می‌شویم. استرس به‌خودی‌خود بد نیست و می‌تواند باعث پیشرفت، امنیت و رشد ما شود؛ ولی زمانی که این احساس عدم‌اطمینان یا ترس در ذهن و روان ما رشد کند، به‌طوری که زندگی‌مان را مختل کند، می‌گوییم دچار اضطراب مزمن شده‌ایم. نگرانی و تشویش در مواقعی که عامل استرس‌زا وجود ندارد نیز اضطراب بیمارگونه محسوب می‌شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با اضطراب و راه های درمان آن آشنا نماییم.

 

4.6/5 - (21 امتیاز)