ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

درمان اختلال وسواس

آنچه در این مقاله می خوانید...

چگونه میتوان اختلال وسواس را درمان کرد؟

وسواس و افکار مزاحم یک فشار فکری هستند که مانع از انجام یک کاری در فرد می شوند و با اینکه از غیر منطقی بودن آن آگاه است اما توانایی این را ندارد که آن را متوقف کند. اما چگونه میتوان این اختلال را درمان کرد؟

اختلاس وسواس چیست؟

روانشناسان وسواس را نوعی بیماری شدید میدانند که تعادل روانی و رفتاری فرد را بهم میریزد و دچار ناسازگاری با محیط می شود، از دید روانکاوان وسواس را نوعى غریزه واخورده و ناخودآگاه معرفى مى ‏كنند و آن را حالتى مى ‏دانند كه در آن، فكر، میل، یا عقیده‏ اى خاص، كه بیشتراوقات اشتباه است آدمى را اسیر خود مى ‏کند، آنچنان كه اختیار و اراده را از او سلب می کند و بیمار را وامى ‏دارد كه حتى رفتارى را برخلاف میل و خواسته ‏اش انجام دهد و بیمار هرچند به بیهودگى كار یا افكار خود آگاه است اما نمى ‏تواند از قید آن رهایى یابد.

انواع وسواس

انواع وسواس

1-وسواس فکری

یعنی فکر فرد علی رغم میل باطنی مرتبا مشغول است و قادر به رهایی از آن نیست و همیشه در تلاش است که به نتیجه ای برسد که هیچ وقت حاصل نمی شود! وسواس فکری می تواند مربوط به اتفاقات گذشته و یا کارهایی که در زمان حال اتفاق می افتد باشد. برای درک بیشتر به مثال های زیر توجه کنید:

وسواس فکری

-مشغولیت فکری درباره کاری که در گذشت کرده است، آیا تصمیمات او درست یا علط است؟

-وسواس فکری در زمینه اعتقادی نیز پیش می آید به این صورت که درباره همه چیز شک دارند.

-نگرانی درباره مرگ عزیزان و اتفاقات ناگوار بدون هیچ گونه دلیل.

-ترس از بی نظمی و قرینه نبودن اشیا

2-وسواس فکری عملی

یعنی فشار فکری که باعث می شود فرد به طور مرتب بک کار را انجام دهد، شستن دست به کرات با وجود اینکه می داند این عمل غیر منطقی است اما قادر به توقف آن نیست. حتی ممکن است وسواس فکری بسیار خطرناک شود و منجر به کار های جبران ناپذیری همچون خودکشی شود.

وسواس فکریی عملی

وسواس عملى به شكل هاى گوناگون خود را بروز مى‏ دهد كه ما به نمونه‏ ها و مواردى از آن اشاره مى‏ كنیم :

شست و شو: شستن دست یا حمام زیاد

دقت وسواسی: دائما در حال مرتب کردن وسایل

شمردن: مثل شمردن پله اصرار بر این كه اشتباهى در این امر صورت نگیرد

چک کردن: چک کردن مداوم گاز و یا قفل در

البته دقت داشته باشید که هر یک ما برایمان پیش می آید که بخواهیم دستمان را بشوریم و یا قفل در را دوباره چک کنیم، لزوما انجام این کار ها به معنای داشتن وسواس نیست کسانی که وسواس دارند وسواس فکری و عملی آنها شدیداً استرس‌زا و بیش از حد معقول است، آن ها زمان زیادی را بر روی انجام وسواسشان میگذارند و حتی در روابطشان نیز اختلال ایجاد می شود.

درمان اختلال وسواس

آیا وسواس خود به خود درمان می شود؟ در 90 درصد این مواقع پاسخ به این سوال خیر است و اگر آن را درمان نکنیم، ممکن است علائم آن تا سال‌ها ادامه پیدا کند.

درمان اختلال وسواس

اما چگونه میتوان وسواس خود را درمان کرد؟ موفق‌ترین درمان برای اختلال وسواس به کار بردن ترکیب دارودرمانی و روان‌درمانی‌ست. بنابراین بهترین کار این است که به یک روانپزشک مراجعه نمایید تا با توجه به نوع وسواس و شخصیت شما بهترین روش درمان را برایتان انجام دهد.

در مرکز مشاوره نیک اندیشان درمان اختلالات وسواسی به صورت پیشرفته انجام می شود و اگر شما به این اختلال دچار هستید می توانید به مشاوران متخصص ما نیز مراجعه فرمایید.

تلفن تماس: ۸-۲۲۹۰۴۵۰۷

 

 

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید(از راست به چپ)