ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

نوروفیدبک

آنچه در این مقاله می خوانید...

نوروفیدبک چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اگر بخواهیم تعریف ساده ای از نوروفیدبک(Neurofeedback) بیان کنیم یعنی آموش دادن مغز توسط خود مغز! به این صورت که مغز ما با توجه به بازخورد هایی که از محیط اطراف میگیرد به کنترل کارکرد های جسمی و روحی می پردازد. دستگاه نوروفیدبک اطلاعاتی را به مغز میرساند و کمک می کند که فعالیت های خود را به صورت بهتری انجام دهد. در ادامه به جزئیات بیشتری از تعریف نوروفیدبک میپردازیم.

نورفیدبک چیست؟

طبق تجربیات محققان عمکلرد مغز ما به امواجی که از اطراف می گیرد بستگی دارد و مغز انسان مانند هر سیستم پیچیده دیگر نیاز به تمرین رفع نواقص خود دارد و نکته ای که در اینجا اهمیت دارد این است که مغز ما این قابلیت را دارد که خودش را درمان کند تنها باید از وضعیت خود آگاهی پیدا کند.

در روش درمانی نوروفیدبک تلاش بر این است که این آگاهی از طریق بازخوردهایی بسیار سریع به فرد منتقل شود، اگر این تمرینات به طور پیوسته ای ادامه یابد مغر یاد میگیرد که چگونه بتواند امواج بیشتری را تولید کند تا عملکرد بهتری داشته باشد.

این موضوع که هر فرد چه تعداد امواجی نیاز دارد و یا چه تعداد امواجی باید کاهش یابد در طول جلسات مشخص میشود.

از نوروفیدبک برای درمان اختلالاتی مثل: افسردگی، کنترل استرس، میگرن، بیش فعالی، کمبود توجه، ترس، اختلالات خواب و … استفاده می شود.

امواج مغز انسان

چهار نوع موج در مغز انسان جریان دارد شامل: امواج دلتا که رابطه مستقیمی با خواب عمیق دارد و در هر ثانیه به طور میانگین 1 تا 4 بار تولید میشود، امواج تتا که در زمان خواب آلودگی در هر ثانیه 4 تا 8 بار تولید می شود، امواج آلفا که هنگامی که شما در حالت آرامش با چسم های بسته قرار دارید 8 تا 12 بار در ثانیه پدید می آید و امواج بتا که در حین بیداری، فکر کردن و کار های روزمره ایجاد می شود که دارای فرکانسی معادل 12 تا 25 بار در ثانیه هستند.

امواج مغز انسان

افزایش و یا کاش هر یک از این امواج ها با حالت های نابهنجار عاطفی و شناختی انسان ارتباطی مستقیم دارد. با یک مثال این موضوع را توضیح می دهیم:

طبق پژوهش های انجام شده در افرادی که دچار افسردگی هستند در نیم کره راست مغز آن ها امواج بتا بیش از اندازه فعالیت دارد و در نیم کره چپ آن ها عملکرد اموج آلفا بسیار است بنابراین برای بهبود این افراد باید به کمک روش نوروفیدبک امواج بتا در نیم کره راست و امواج آلفا در نیم کره چپ را کاهش داد.

روش کار نوروفیدبک به چه صورت است؟

برای انجام این کار در ابتدا گزارشی از شرح حال و عملکرد مراجعه کننده گرفته می شود و سپس بر روی صندلی راحتی قرار میگیرد و سنسور های الکتریکی به جمجمه فرد متصل می شود این سنسور ها فرکانس های مختلف اموا مغز را ارائه می دهند. پس از آن کامپیوتری که برای استفاده در همین جهت و برای نوروفیدبک برنامه ریزی شده است سیگنال های مغزی را بررسی می کند در این حین از بیمار خواسته می شود که کاملا آرام باشد و تنها به مانیتور مقابلش توجه داشته باشد در این قسمت او تلاش میکند تا یک بازی و یا یک فیلم تنها با کمک امواج مغزیش هدایت کند.

روش کار نوروفیدبک

مثلا اگر در یک فرد باید موج آرامش افزایش یابد بازی تنها در صورتی پیش می رود که این موج به حد مشخص شده برسد.

در این روش برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید درمان به صورت کامل انجام شود تعداد جلسات با توجه به شرایط بیمار متفاوت است اما به طور میانگین 20 جلسه خواهد بود که هر جلسه در مدت زمان 30 تا 45 دقیقه انجام خواهد شد.

روند یادگیری نوروفیدبک چگونه است؟

1-یادگیری نیمه هشیار

این یادگیری در طی فرایندی اتفاق می افتد که فرد تنها تصور میکند که به روی مانیتور خیره است و عملکردی در مغز خود احساس نمیکند اما مغز به طور غیر ارادی و خودکار به شناخت بیشتری از خود دست می یابد و به تدریج شروع به انجام تغیراتی در خود می کند.

2-یادگیری هشیار

این روش زمانی است که ارتباطی هشیار بین تغییرات به وجود آمده در نشانه های هدف ایجاد می شود و فرد دچار احساس درونی می شود و میتواند بیان کند چه زمان امواج آلفا درون او ایجاد شده است.

روش درمانی نوروفیدبک

3- رشد ویژگی انعطاف پذیری در مسیرهای عصبی مغز

در آخر هر چه قدر که مغز برای رسیدن به حالت بهینه تلاش کند مهارت بیشتری را کسب می کند بنابراین با کمک نوروفیدبک یاد می گیریم که چگونه خود را تنظیم و نواقص های مغزی خود را درمان کنیم.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش درمانی نوروفیدبک آشنا نماییم.

چه کسانی در دوره های نوروفیدبک نیک اندیشان حضور داشته اند؟ 

[divider style=”double” top=”20″ bottom=”20″]

[divider style=”double” top=”20″ bottom=”20″]

برای شرکت در دوره های نیک اندیشان با شماره زیر تماس بگیرید.

تلفن تماس جهت وقت مشاوره : ۸-۲۲۹۰۴۵۰۷

2.4/5 - (205 امتیاز)