ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

کودک درون شاد

آنچه در این مقاله می خوانید...

کودک درون شاد چرا و چگونه؟

همه شما مطمئنا واژه کودک شاد به گوشتان خورده است، واژه ای که اگر در ما خاموش شود باعث می شود در بزرگسالی افکار منفی به سراغمان بیاید و شادابی خود را از دست بدهیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا متوجه شویم کودک درون چیست ؟

راهکار بهتر شناختن کودک درون چیست؟

در بسیاری از بزرگسالان رفتارهایی غیر مسئولانه مشاهده می‌کنیم. این حالات و رفتارها به نوعی سندروم پیتر پن نامیده می‌شود به این معنا که فرد بالغ تمایل ندارد از دنیای کودکانه‌ی خود خارج شود و مسئولیت‌های بزرگسالانه‌اش را بپذیرد. این رفتارها به اشکال مختلفی همانند خشونت، پرخاشگری در سنین بالاتر بروز پیدا می کند، کودک درون یک موضوع عینی نیست بلکه در روانشناسی به عنوان یک مفهوم انتزاعی روانشناسانه شناخته می شود.

اهمیت پیدا کردن کودک درون شاد خود

مشکلاتی همانند افسردگی، اضطراب و حوادث ناگوار دیگری که در زندگی روزانه بزرگسالان وجود دارد باعث می شود که به مرور زمان انسان انرژی و انگیزه خود را برای ادامه زندگی از دست بدهد اهمیت شناسایی کودک درون شاد اینجا خودش را نشان می دهد.

چگونه می توانیم با کودک درون شاد خود ارتباط برقرار کنیم؟

هدف ما در کودک درون شاد بچه بازی و رفتارهای بچه گانه نیست بلکه می خواهیم مشکلات خلق و خوی ناراحت خود را بهبود ببخشیم، پس بنابراین باید بدانیم که چگونه می توانیم کودک درون خود را شاد کنیم و راهکارهای آن چیست؟

پرورش کودک درون شاد

گام اول کودک درون شاد خود را پرورش دهید

کودک درون را جدی بگیرید. ممکن است بخواهید او را پس بزنید، اما این درست نیست. عمیق‌ترین احساسات شما به وسیله کودک درون ایجاد می‌شود. به او گوش دهید و از احساسات او دوری نکنید.

  1. احساسات کودک درون شاد خود را مورد پذیرش قرار دهید

اگر او خشمگین یا ناامید است، روی شما تأثیر منفی می‌گذارد. بدون ترس احساسات منفی او را بپذیرید و انرژی مقابله و برطرف کردن او را پیدا کنید. اجازه ندهید شما را ضعیف کند، با او صحبت کنید.

  1. والدین او باشید

والدین بهتر از هر کس دیگری می‌داند فرزندش چه نیاز‌هایی دارد. پدر و مادر کودک درون خود باشید. هر چیزی که در کودکی می‌خواستید و نداشتید، برای او فراهم کنید. در وهله اول این شما هستید که از این کارها نفع می‌برید.

  1. از کودک درون شاد خود مراقبت کنید

در دوران کودک ترس‌های خاصی در وجود شما بوده است. ترس از ارتفاع، ترس از تاریکی و … به ترس‌های او احترام بگذارید و به او کمک کنید تا با ترس‌هایش کنار بیاید و آن‌ها را درمان کند.

  1. اطراف خود را تغییر دهید

از عکس های قدیمی و کودکی خود استفاده نمایید،‌ محل استراحت و زندگی خود را تغییر دهید، ایده های متنوعی در این زمینه به ذهن می رسد ، خلاقیت داشته باشید.

گام دوم با کودک درون خود ملاقات داشته باشید

  1. به یاد کودکی خود باشید و از آن برای بهتر شدن حال خودتان استفاده کنید

یک راه برقراری ارتباط با کودک درون این است که در زمان سفر کنید و به دوران کودکی باز گردید. با تهیه یک فهرست از چیزهایی که در دوران کودکی از آن لذت می‌بردید، می‌توانید شاد شوید. جستجو در این خاطرات و لحظات دوست داشتنی و حتی خراب کاری‌ها و کارهای عجیبتان، یک ایده خوب است. ورزش‌ها، بازی‌ها، وسایل و تفریحات دوران کودکی خود را مرور کنید.

  1. کودک درون شاد متعلق به خودتان را داشته باشید

هرچند که هر کس دوران کودکی متفاوتی داشته است، الگوهای عمومی زیادی برای بسیاری از مردم وجود دارد. اگر رابطه با کودک درونتان به مرور زمان کم شده است، آخرین مرحله کودکی که خود را در آن جا گذاشته‌اید پیدا کنید و برای آوردن آن به زندگی نقشه بکشید و کودکی خاص خود را بیابید. سه نوع عمده کودکی وجود دارد

  1. با کودک درون شاد خود در ارتباط باشید

مثلا اگر از نوع کودک رها شده است، به او بگویید هر کاری که انجام دهد باز هم طرد نمی‌شود و لازم نیست نگران و مضطرب باشد. برای شناسایی آسیب‌های وارده به کودک درون و درمان مشکلات و اختلالات روانی نشأت گرفته از دوران کودکی می‌توانید از مشاوره روانشناس حضوری و یا مشاوره تلفنی فردی بهره‌مند شوید.

اگر احساس می‌کنید کودک درون خود را نادیده گرفته‌اید، از او معذرت خواهی کنید و بگویید که می‌خواهید رابطه خود را با او ترمیم کنید. حتی یک نامه ساده درباره تمایل شما برای تقویت دوستی با کودک درونتان باشد نیز کافی است. نوع و شکل کودک خود را بیابید.

گام سوم احساسات مثبت خود را تقویت کنید

  1. نشاط داشته باشید و بازی کنید

اگر کودکی نبود که با او بازی کنید، با دوستان بزرگسالتان می‌توانید بازی کودکی مثل قایم باشک را انجام دهید. یک روانشناسی کامل پشت این ماجرا وجود دارد و باعث کشف و عشق و افزایش شور و هیجان می‌شود.

  1. یک جا ننشینید، فعالیت بدنی و ورزشی داشته باشید

فعالیت هایی همچون بازی و تحرک داشته باشید، با این کار استرس شما از بین خواهد رفت، یادتان است که در که در کودکی چقدر تندرست و شاداب بودید. علاوه بر این بهتر است روزانه ورزش منظم مانند پیاده روی داشته‌باشید.

  1. نقاشی بکشید، طراحی کنید.

با ابزارهای طراحی وسیله ای طراحی کنید، این کار باعث می شود احساسات بهتری نسبت به خود و اطرافیانیان داشته باشید.

 

کودک درون

عبارت های که می بایستی به کودک درون شاد خود بگویید

  1. از کودک درون شاد خود تشکر و قدردانی کنید

حال وقت آن است که به خود اهمیت دهید و به کودک درونتان بگویید که دوستش دارید. همواره به خود یادآوری کنید که عزیز و دوست داشتنی هستید. این جمله را می‌توانید جلوی آینه با خود تکرار کنید. معمولا همه‌ی افراد در دوران کودکی تلاش کرده‌اند کارهای خوبی انجام دهند تا دوست‌داشتنی به نظر بیایند. اما کسی به آ‌ن‌ها نگفته که فارغ از هر کاری که می‌کنید می‌توانید دوست داشتنی باشید و وجودتان منحصرا باارزش است نه به خاطر کارهای خوبی که می‌کنید.

  1. مقصر این مشکلات تو نیستی

به دلایل گوناگونی بلد نبوده‌اند به شیوه‌ای مناسب‌تر با یک کودک برخورد کنند. همه‌ی کودکان بی‌گناه هستند و هیچ کدام مستحق تنبیه و تحقیر نیستند. بنابراین از سرزنش کردن خود سر هر مسئله کوچکی دست بردارید و با خود مهربان باشید.

ممکن است در کودکی بارها سرخورده و درمانده شده باشید و احساس کنید بچه بدی هستید و لایق طرد شدنید. اما واقعیت این است که کتک‌هایی که در بچگی خورده‌اید و جملات تحقیر آمیزی که شنیده‌اید به این خاطر نبوده‌اند که شما آدم بدی بوده‌اید و مستحق طرد شدنید.

  1. به علت فشار زیادی که به تو آورده ام از تو معذرت می خواهم

اگر کمی منصفانه فکر کنید متوجه می‌شوید که یک معذرت خواهی به کودک درون خود بدهکارید. باورها و ارزش‌هایی که از دوران کودکی به افراد القا می‌شود آن‌ها را وادار می‌سازد تا مدام خود را در کار و فعالیت و بهترین بودن غرق کنند و از کودک درون فاصله بگیرند. باورها و ارزش‌هایی که به شما گفته‌اند همیشه باید بهترین باشی، رقابت کنی و مدام در تلاش باشی. به این ترتیب لذت زندگی کردن را نیز از دست داده‌اید و تنها بر کودک درون فشار وارد کرده‌اید.

  1. از کودک درون شاد خود سپاس گذار باشید

حتی اگر لحظات دردناکی را پشت سر گذاشته‌اید نباید او را سرزنش و قضاوت کنید. یادتان باشد که کودک درون شما خود شما است، پس قدردان تمام تلاش‌های خوبتان باشید و اشتباهات گذشته را فراموش کنید.لازم است از کودک درون خود به خاطر همراهی و پشتیبانی‌اش تشکر کنید. به خاطر تمام لحظاتی که در زندگی تسلیم نشده و شجاعت به خرج داده از او ممنون باشید و به او محبت کنید.

  1. به کودک درون شاد خود بگویید تو بهترین خود را انجام داده ای

بپذیرید که شما بر حسب شرایط، افکار و عوامل مختلف درونی و بیرونی تصمیماتی گرفته‌اید و آن زمان گمان می‌کردید بهترین کار همین است. پس حسرت خوردن را کنار بگذارید و به کودک درونتان بگویید که بهترینش را انجام داده‌است. همه‌ی آدم‌ها گاه خود را به خاطر اشتباهاتشان سرزنش و ملامت می‌کنند و مورد بازخواست قرار می‌دهند. این رفتارها کودک درون را به شدت می‌آزارد و او را برای ابتلا به انواع اختلالات روانی آماده می‌سازد.

سخن آخر

به منظور فعال شدن کودک درون شاد خود می توانید از راهکارهای گفته شده در این مطلب استفاده کنید، به یاد داشته باشید که گستره دایره ارتباطات خود را وسیع کنید، سرخود را گرم کنید و در طول روز مشغول باشید همه این موارد باعث می شود که کودک درون شاد شما فعال شود.

با همه این راهکارهای گفته شده اگر نتوانستید کودک درون شاد خود را فعال کنید، می توانید از مشاوره های روانشناسی ما استفاده کنید تا با روحیه ای بهتر و روزگاری شاد تر زندگی خود را ادامه دهید.

3.5/5 - (102 امتیاز)