ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

کمبود محبت

آنچه در این مقاله می خوانید...

آیا من کمبود محبت دارم؟

کمبود محبت! با شنیدن این دو کلمه هر کس ممکن است یک سناریو در ذهنش ایجاد شود، اما واقعا منظور از آن چیست؟ چند درصد از مردم از عواقب محبت نکردن اطلاع دارند و می دانند که کمبود محبت به عزیزان یا فرزندانشان ممکن است چه مشلکلاتی برای آن ها ایجاد کند! اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به مبحت کردن به عنوان یک پیشفرض پیش پا افتاده نگاه می کنید حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

منظور از کمبود محبت چیست؟

ممکن است اکثر افراد با شنیدن این کلمه راجب محبت به کودکان فکر کنند و تصور کنند قصد صحبت درباره این را داریم که باید به فرزندان محبت کرد و تنها کودکان هستند که دچار کمبود محبت می شوند اما به طور قاطع باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است. زیرا تمامی انسان ها در هر سنین احتیاج دارند که از طرف اطرافیانشان محبت ببینند.

کمبود محبت یعنی خلا، یعنی همواره این احساس را داشتن که به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته ایم! یعنی کسی نبوده است به ما بفهماند که وجودمان تا چه انداه مهم است.

حال ممکن است که یک مرد 50 ساله دچار خلا محبت باشد و یا چه کودک 7 ساله، زیرا محبت هیچ ربطی به سن ندارد و خلا آن در وجود هر کسی ممکن است احساس شود.

محبت

کمبود محبت چه عوارضی در پی دارد؟

تقریبا می توانیم بگوییم که خلا محبت می تواند در تمامی جنبه های زندگی تاثیر گذار باشد! شما فردی را تصور کنید که از زمان کودکی محبت واقعی ندیده است و همواره مورد بی توجهی قرار گرفته است این فرد زمانی که بزرگ میشود خودش نیز توانایی محبت کردن را ندارد، علاوه بر آن در تمام جنبه های زندگیش این خلا احساس می شود کوچک ترین عوارضی که دارد این است که فرد دچار کمبود محبت نمی تواند محبت کردن به دیگران را تحمل کند و این برایش سخت و عجیب است!

عوارض کمبود محبت را جدی بگیرید زیرا ما به طور یقین میگوییم که بسیاری از مشکلاتی که در بسیاری از انسان ها به وجود می آید به دلیل خلا محبت و توجه است.

بی توجهی به کودک

چگونه متوجه شویم که چه کسی خلا محبت دارد؟

معمولا نشانه های های کمبود محبت به صورت زیر است:

  • محبت کردن را بلد نیستند و علاقه ای ندارند که به دیگران محبت کنند.
  • به دنبال جلب توجه هستند.
  • دوست دارند همیشه از آن ها تعریف شود.
  • عقده ای هستند!
  • شخصیتی وابسته درون آن ها شکل می گیرد و به دنبال پر کردن خلا خود هستند.
  • دچار کمبود عزت نفس هستند.
  • به دنبال تخریب دیگران هستند.
  • به اطرافیانشان احترام نمی گذارند.
  • برای خود ارزش قائل نیستند.
  • همیشه دوست دارند در هر جمعی همه حواس ها به آن ها باشد.
  • کسانی که کمبود محبت دارند جزو آن دسته از ادم هایی هستند که سریع دل میبنند و عاشق می شوند.
  • در دختران کمبود محبت این مشکل را به وجود می آورد که زود باور می شوند و به هر کسی که به آن ها توجه کند جذب می شوند.

همچنین لازم نیست که یک شخص تمامی موارد را داشته باشد تا بگوییم دچار کمبود است بلکه داشتن یک مورد نیز نشان می دهد که آن فرد در برهه ای از زندگیش مورد بی توجهی قرار گرفته است.

عوارض کمبود محبت

توجه کنید که خلا محبت یک بیماری روانی نیست که نادر باشد؛ اگر شما یک نگاه ساده به آدم های اطرافتان بیندازید و کمی درباره رفتار و گفتار های آن ها فکر کنید قطعا به این نتیجه می رسید که بسیاری از آن ها دارای این خلا هستند و به وضوح در رفتار هایشان احساس می شود، توجه کنید که فردی که دچار کمبود محبت است ممکن است هیچ گاه خودش به این موضوع پی نبرد که دلیل بسیاری از رفتار های او به خاطر این خلا است و قطعا هیچ وقت به طور واضح نمی گوید که من دچار کمبود محبت هستم و لطفا به من محبت کنید! بلکه با رفتار هایش به صورت ناخوداگاه این موضوع را ثابت می کند.

چه کسانی دچار کمبود محبت نیستند؟

  • افرادی که دچار کمبود محبت نباشند هیچ گاه به دنبال توجه اطرافیانشان نیستند و برایشان مهم نیست که دیگران درباره آن ها چه طرز فکری دارند زیرا آن ها خلا ای در زندگی خود ندارند که بخواهند با توجه بقیه آن را پر کنند.
  • همچنین این افراد هیچ وقت شخصیت وابسته ای نخواهند داشت و به راحتی می توانند از هر شی و یا شخصی جدا شوند.
  • این افراد همیشه دارای عزت نفس بالایی هستند و برای خود بسیار ارزش قائل هستند.
  • افرادی که در زندگی خود دچار خلا محبت نباشند هیچ گاه به دنبال این نیستند که دل کسی را بشکنند و یا کسی را تخریب و سرکوفت کنند زیرا تنها آدم های دچار خلا محبت از این کار ها احساس خوبی دارند.
  • افرادی که از نظر محبت خلایی در زندگی خود نداشته باشند به راحتی دل به کسی نمی دهند و فرق بین احساسات واقعی و دروغین را به راحتی تشخیص می دهند.

محبت زیاد

اما چرا این افراد کمبود محبت ندارند؟

زیرا این افراد از کودکی مورد توجه والدین خود قرار گرفته اند و این احساس را درون او به وجود آورده اند که وجودش تا چه اندازه ارزشمند است همچنین در تمامی مراحل زندگی افرادی را در زندگی داشته اند که آن ها را تشویق کنند و به آن ها توجه داشته باشند. آن ها هیچ گاه احساس تنهایی نداشته اند و همیشه ارزششان حفظ شده است.

چگونه از به وجود آمدن خلا محبت در عزیزانمان جلوگیری کنیم؟

پاسخ به این سوال کاملا ساده است محبت کنید! برای این کار به دنبال کار های عجیب و غریب و راه حل های پیچیده نباشید تنها برای کسانی که برایتان مهم هستند وقت بگذارید و به آن ها توجه کنید. فرزند خود را به آغوش بکشید و به صراحت به او بگویید که تا چه اندازه دوستش دارید و برایتان مهم است. با کار های کوچک به عزیزانتان نشان دهید که وجود آن ها در این زندگی تا چه اندازه با ارزش است…

درمان خلا محبت

برای درمان کمبود محبت اجازه ندهید غرور و یا کار های پیش افتاده دیگری که دارید شما را از این موضوع مهم غافل کند، مطمئن باشید که شما با محبت کردن هیچ چیزی را از دست نمی دهید بلکه خیلی چیز ها به طرف مقابلتان می دهید.

[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]شما عزیزان می توانید جهت مشاوره در این زمنیه با مشاوران متخصص نیک اندیشان در تماس باشید. تلفن تماس: ۸-۲۲۹۰۴۵۰۷[/box]

 

 

 

4.5/5 - (391 امتیاز)