ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

ویژگی های افراد وابسته

آنچه در این مقاله می خوانید...

افراد دارای اختلال شخصیتی وابسته چه رفتار هایی دارند؟

وابستگی زمانی اتفاق می افتد که ما به فرد دیگری این اجازه را می دهیم که بر روی احساسات و رفتار هایمان کنترل داشته باشد و زمانی که این شرایط رخ دهد حاضر خواهیم بود هر کاری را انجام دهیم تا تنها رضایت آن فرد را جلب کنیم. در واقع درصد بسیار کمی از وابستگی در تمامی ما وجود دارد اما اگر این درصد زیاد شود دچار اختلال خواهیم شد. در این مقاله به شما ویژگی های افراد وابسته را توضیح می دهیم تا انتها همراه ما باشید.

ویژگی های افراد وابسته

در ابتدا توجه داشته باشید که نباید وابستگی و دلبستگی را با یکدیگر اشتباه بگیرید به همین دلیل پیشنهاد می کنیم حتما مقاله تفاوت های دلبستگی و وابستگی را مطالعه نمایید تا به خوبی با هر دوی آن ها آشنا شوید.

  • از مخالفت با دیگران ترس دارند.

از ویژگی های بارز این افراد می توان به این موضوع اشاره کرد که آن ها توانایی نه گفتن را ندارند و بر این باور هستند که تا زمانی حق اظهار نظر دارند که با دیگران موافق باشند؛ آن ها این قدرت را در خودشان نمیبینند که بخواهند نسبت به موضوعی نظری مخالف از بقیه بیان کنند.

  • خود را مسئول برآورده کردن خواسته های دیگران می دانند.

این موضوع جزو بد ترین اتفاقات است زیرا افراد وابسته تصور می کنند که تنها راه نگه داشتن طرف مقابلشان این است که هر خواسته ای که از آن ها شد را حتما باید انجام دهند و در غیر این صورت شریکشان را از دست می دهند.

  • دارای عزت نفس پایینی هستند.

این افراد عزت نفس تخریب شده ای دارند و احساس عمیق بی‌ ارزش بودن درون وابسته‌ ها کاملا مشهود است. آنها حرمتی برای خود، نیازها، خواسته‌ها، احساسات و شرایط خود قائل نیستند، زیرا از درون خود را لایق توجه و ارزشمندی نمی‌دانند. آنها نمی‌دانند که چه می‌خواهند و چه نیاز‌هایی دارند و اگر بدانند هم اهمیت و ارزشی برای آن قائل نیستند. عزت نفس تخریب شده در وابسته‌ها باعث می‌شود که به جای ارزش‌گذاری برای خود و مراقبت از خود، دائما در خدمت یا متمرکز بر زندگی عامل وابستگی خود باشند.

  • قدرت تصمیم گیری ضعیفی دارند.

افراد وابسته در هیچ زمانی از زندگیشان این قدرت را ندارند که بخواهند تصمیم جدیدی بگیرند و نمی توانند مستقل باشند، همیشه یک نفر دیگر باید برای این ها تصمیم بگیرد. به نوعی که باید برای این ها وکیل گرفت. البته این موضوع گاهی از زمانی کودکی منشا می گیرد! زمانی که مادران یا پدران در تمامی کار ها بجای فرزندان خود تصمیم می گیرند به صورت ناخوداگاه فرزند خود را در شخصیتی وابسته قرار می دهند.

  • ترس از تنهایی دارند.

افراد وابسته معمولا از تنهایی فراری هستند و حتی فکر به آن هم برایشان ترسناک است، برای این افراد تنهایی به معنای بی دفاع و آسیب پذیر بودن است و از آنجایی که فرد وابسته این امکان را درون خود نمیبیند که به تنهایی بتواند کار های خود را انجام دهد و تصمیمات مهم بگیرد همیشه ترس تنها شدن را دارد.

ترس از تنهایی در افراد وابسته

  • مسئولیت کار های خود را بر گردن دیگری میندازند.

موضوع این نیست که افراد وابسته مسئولیت پذیر نیستند بلکه دلیل این کار این است که افراد وابسته نگران این هستند که نتوانند کار خواسته شده از آن ها را به خوبی انجام دهند به همین دلیل کار های خود را به گردن دیگران میندازند و از یر انجام دادن آن ها شانه خالی می کنند.

  • نیاز به تایید دیگران دارند.

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم افراد وابسته دچار عزت نفس پایین هستند به همین دلیل آن ها ارزش خود را از دیگران و حرف های آن ها میگیرند. پس تا زمانی که از طرف اطرافیان تأیید شوند، همه چیز برایشان خوب و عالی است. اما اگر تأییدی که انتظارش را دارند دریافت نکنند به هم می‌‌ریزند.

چرا شخصیت وابسته ایجاد می شود؟

افراد دارای اختلال وابستگی در ابتدا باید به پیشیک روانپزشک مراجعه نماییند تا با آن ها صحبت شود و ریشه اصلی مشخص شود به همین دلیل نمی توان تنها یک دلیل را برای همه بیان کرد زیرا در افراد مختلف میزان و دلایل وابستگی کاملا متفاوت و حتی گاهی برخی نسبت به اشیا وابسته می شوند!

اختلال شخصیتی وابسته

اما اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم تمامی افراد وابسته دارای خلا در زندگی خود هستند و معمولا هم خلا عاطفی دارند آن ها به دلیل کمبود در زندگی خود چه این کمبود در زمان کودکی بوده باشد و چه بزرگسالی باعث می شود به دنبال محبت و توجه دیگران باشند و همواره تلاش می کنند تا خلا خود را نادیده بگیرند و به وسیله دیگران آن را پر کنند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با ویژگی های افراد وابسته آشنا نماییم. اگر شما دچار این اختلال شخصیتی هستید می توانید به مرکز مشاوره نیک اندیشان مراجعه نمایید و از مشاوره افراد متخصص ما استفاده نمایید.

تلفن تماس: ۸-۲۲۹۰۴۵۰۷

 

5/5 - (5 امتیاز)