ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

تفاوت درونگرا و برونگرا

آنچه در این مقاله می خوانید...

تفاوت درونگرا و برونگرا، چگونه با آن ها رفتار کنیم؟

بحث درونگرا و برونگرا بودن برای اولین بار توسط روانشناس معروف کارل یونگ بیان شد، او با توجه به نگرش هایش درون شخصیت هر انسان دو نوع تیپ شخصیتی را تشخیص داد. اما معنای این دو چیست؟ و چه تفاوت هایی بین افراد درون گرا و برون گرا وجود دارد همچنین از کجا بفهمیم که کدام تیپ شخصیتی را داریم؟ برای دریافت پاسخ خود تا انتها همراه نیک اندیشان باشید.

منظور از درون گرا و برون گرا چیست؟

حتما با معنای درونرگایی و برونگرایی آشنا هستید اما آیا می توانید بگویید که شما کدام شخصیت را دارید؟ در حقیقت هر دوی این دو در تمامی ما وجود دارد اما به طور معمول یکی غالب و آگاه و دیگری مغلوب و ناخودآگاه است.

بیایید یک مثال برایتان بزنیم خودتان را تصور کیند که قرار است امشب شام به بیرون بروید ترجیح می دهید با یک اکیپ جدید که افراد کمی را در آن میشناسید بروید و تجربه جدیدی را تجربه کنید و یا با یکی از دوستان صمیمتان بروید؟

از تفاوت درونگرا و برونگرا میتوان به این اشاره کرد که معمولا افراد درون گرا ترجیح می دهند وقت خود را با افرادی که می شناسند بگذارند اما برونگرایان در خلاف آن ها قرار دارند و همواره دنبال اتفاقات جدید و افراد تازه هستند.

افراد برون گرا چه ویژگی هایی دارند؟

افراد دارای این تیپ شخصیتی با توجه به انرژی که افراد می گیرند عمل می کنند. آن ها علاقه زیادی به صحبت کردن و بر قراری ارتباط دارند و مهارت کلامی بالایی دارند.

به انجام کار های گروهی علاقه دارند و معمولا جزو عضو فعال گروه هستند. این دسته از افراد دوست و آشنایان زیادی دارند در برقرار کردن ارتباط بسیار خوب هستند.

اصولا افراد برون گرا ترجیح می دهند که در کانون توجه قرار بگیرند و بیشتر شنونده باشند تا گوینده آن ها کار های کسالت آور را دوست ندارند و از تنهایی فراری هستند.

افراد درون گرا چه ویژگی هایی دارند؟

افراد درونگرا از خلوت خود انرژی می گیرند کمتر عملگرا هستند و بیشتر آرام و محتاط هستند. درونگرا ها ترجیح می دهند در مرکز توجه قرار نگیرند و بجای صحبت کردن در جمع بیشتر از صحبت های بقیه استفاده کنند.

آن ها از تنهایی خود لذت می برند و وقتشان را بیشتر صرف خودشان می کنند و برای انجام کار های بیهوده انرژی نمیگذارند همچنین ترجیح می دهند که در روابطشان محتاط عمل کنند و علاقه ای ندارند که اطلاعات شخصی و خصوصی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

افراد درونگرا بیشتر به عمق هر مسئله ای دقت می کنند و میتوان گفت که حواسشان به همه چیز است.

چگونه با برونگرا ها باید رفتار کرد؟

  • محدود کردن برونگرا ها آن ها را بسیار آزار می دهد پس تلاش نکنید که برای آنها حد و مرز تعیین کنید.
  • اگر میخواهید یک برونگرا را خوشحال کنید آن را در مرکز توجه قرار دهید و مدام تشویقش کنید.
  • افراد برونگرا به راحتی نظرات خود را بیان می کنند و حتی گاهی قبل از آن فکر هم نمی کنند پس ممکن است موجب ناراحتی اطرافیانش شوند بنابراین باید حواستان باشد که خط قرمز خود را برای آن ها مشخص کنید.
  • اگر یک برونگرا جواب شما را به صراحت داد سعی کنید از او ناراحت نشوید زیرا این یکی از معایب ویژگی های شخصیتی او است.
  • آن ها در کار تیمی به خوبی عمل می کنند بنابراین میتوانید آن ها را سرگروه قرار دهید و دیگر نگران آن کار نباشید.
  • میتوانید با یک برونگرا به تفریح بروید و مطمئن باشید که هرگز حوصلیتان سر نخواهد رفت.

افراد برون گرا

چگونه با درونگرا ها باید رفتار کرد؟

  • به حریم خصوصی آن ها احترام بگذارید و تلاش نکنید که از کارهایش سر در بیاورید.
  • به آن ها زمان دهید تا برای تصمیماتشان به خوبی فکر کنند و انتظار واکنش سریع نداشته باشید.
  • به حرف آن ها به دقت گوش دهید زیرا درونگرا ها معمولا الکی حرف نمی زنند و صرفا حرف های آن ها با کلی فکر بیان می شود.
  • درونگراها لزوماً کم حرف تر از برونگراها نیستند. بلکه ترجیح شان آن است که در موقعیت های مختلف به جای صحبت کردن بیشتر گوش کنند.
  • اگر به شما توجه زیادی نشان ندادند سعی کنید ناراحت نشوید زیرا درونگرا ها تنها برای افراد مهم زندگیشان انرژی می گذارند و اهمیت می دهند.
  • اگر میخواهید یک درونگا را درک کنید با او در خلوت و با تامل صحبت کنید تا از صحبت هایش حیرت زده شوید.
  • این تصور را نداشته باشید که افراد درونگرا دچار کمبود اعتماد به نفس و نقطه ضعف هستند.

در آخر توجه داشته باشید که درونگرا و برونگرا بودن به این معنی نیست که شما تا آخر یکی از این شخصیت ها را دارید و نمیتوان گفت که درونگرایی بهتر است یا برونگرایی بلکه بسیاری افراد با قرار گرفتن در موقعیت های مختلف اخلاق و شخصیتشان تغییر میکند بنابراین چه شما درونگرا باشید و چه برونگرا ممکن است رفتارتان در محیط های مختلف متفاوت از تیپ شخصیتتان باشد و یا حتی به مرور تیپ شخصیتی شما تغییر کند.

امیدواریم که این مقال برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با تفاوت درونگرا و برونگرا آشنا نماییم.

4.4/5 - (278 امتیاز)