ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

تقویت بالغ درون

آنچه در این مقاله می خوانید...

تقویت بالغ درون!

من بالغ کیست؟ در کارگاه تحلیل رفتار متقابل که توسط دکتر سعید بهزادی فرد برگزار شد به شما به خوبی توضیح دادیم که هر شخصی در هر حالتی که می خواهد باشد دارای سه شخصیت درونی والد، کودک و بالغ است و درباره تئوری تحلیل رفتار متقابل صحبت های بسیاری شد. پس از آن سوال های بسیاری از ما پرسیدید که چگونه می توانیم شخصیت بالغ درون خود را تقویت کنیم یا به اصطلاح بالغانه رفتار کنیم؛ به همین جهت تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به بررسی پاسخ سوالات شما عزیزان بپردازیم تا انتها با ما باشید.

تعریف من بالغ

در درون همه ما نیرویی قرار دارد که از آن به نام های عقل، مصلحت، منطق و حتی گاهی عذاب وجدان یاد می کنیم. اما در حقیقت تمامی این جنبه ها جزو شخصیت بالغ هستند! شخصیت بالغ هیچ ربطی به سن یا میزان تحصیلات ندارد و درون هر شخص کاملا متفاوت است.

شخصیت بالغ بر خلاف کودک و والد که شامل ثبت و ضبط گذشته ما هستند تنها چیزی است که شامل زمان حال می شود و نشانگر تفکرات همین لحظه ای که در آن قرار داریم است.

همانطور که می دانید بالغ متزلزل است و به آسانی تحت تاثیر احساسات کودک قرار می گیرد و یا دستور های والد را می پذیرد به همین دلیل ما نیاز داریم که بالغ درون خود را تقویت کنیم، اما چگونه؟ در ادامه این مطلب به شما به خوبی یاد می دهیم که چه کار هایی را باید انجام دهید تا بالغ خود از تحت امر بودن کودک و والد نجات دهید.

من بالغ

چگونه بالغ شویم؟

  • کنترل احساسات

اگر شما نتوانید به خوبی احساسات خود را کنترل کنید قطعا در روابط اجتماعی و یا جنبه های مختلف زندگیتان دچار مشکل می شوید. البته به این نکته توجه کنید که منظور ما از کنترل احساسات به این معنا نیست که آن را سرکوب کنیم بلکه منظور ما در این است که بتوانید در موقعیت های مختلف احساسات خود را به درستی بروز دهید.

  • خود را بشناسید

اگر شما خودتان را به خوبی بشناسید می توانید نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنید و آن ها را کاهش و یا تقویت کنید. این کار به رشد بهبود روابطتان کمک بزرگی می کند و می توان گفت که به بلوغ فکری می رسید و راه برای بالغ شدنتان هموار می شود.

ما در مقالات پیشین به طور کامل درباره خودشناسی صحبت کرده ایم برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به آن مطلب رجوع کنید.

  • تقویت شخصیت بالغ با صبور بودن

صبر کردن ممکن است که در ابتدا سخت به نظر برسد اما قطعا غیر ممکن نیست زیرا با کمی تمرین به راحتی می توانید این مهارت را درون خود تقویت کنید. شما با تقویت این مهارت بالغ درون خود را آماده می کنید که بتواند در برابر اتفاقات غیر منتظره صبور باشد و تصمیمات عجولانه ای نگیرد.

  • مطالعه داشته باشید

خواندن کتاب ها و مقالات باعث می شود شما بتوانید دید تازه ای پیدا کنید و این توانایی را داشته باشید که اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می دهد را از جنبه های دیگر نیز بررسی کنید. علاوه بر آن مطالعه سب گسترش دایره لغات شما می شود و این باعث می شود که قدرت بیان بهتری پیدا کنید.

البته توصیه ای ما برای شما داریم این است که بیشتر سمت کتاب هایی بروید که موجب ارتقا و رشد شخصیت شما می شود چرا که هر چه قدر شما در یک زمینه خاص مطالعه داشته باشید شخصیت شما در آن زمینه پخته تر می شود.

  • ملاقات ها جدید با افراد تازه

همیشه تلاش کنید که با افراد مختلف از فرهنگ های مختلف ارتباط برقرار کنید این کار باعث می شود تجربه و آگاهی زیادی را کسب کنید همچنین کمک می کند که از نظر شخصیتی بسیار متفاوت تر از فردی باشید که با کسی در ارتباط نیست و روابطش تنها محدود به افراد خانواده اش می شود.

شخصیت بالغ

  • مثبت گرا باشید

اگر این توانایی را کسب کنید که به اتفاقاتی که رخ می دهد با دید مثبت نگاه کنید و نسبت به آن ها خوش بین باشید سبب می شود که بتوانید به خوبی با مسائل مختلف کنار بیایید و بالغانه نسبت به آن ها عمل کنید. اما اگر نتوانید و مدام دیدمنفی نسبت به تمام موضوعات داشته باشید مسیر سختی را پیش رو خواهید داشت.

از کجا بفهمیم که رفتارمان بالغانه است؟

اجازه دهید که پاسخ شما را با توضیح دادن چند مثال پاسخ دهیم تا به درک بهترین از این موضوع برسید.

1-کودک: دلم میخواد بیشتر بخوابم.

2-والد: حتما امروز هم می خوای دیر به کارت برسی!

3-بالغ: ساعت الان 7 است و نیم ساعت باید در راه باشم و نیم ساعت برای آماده شدن لازم است پس میتوانم نیم ساعت دیگر بخوابم.

1-کودک: پدر و مادرم هر چی که دلم بخواد رو نمیخرن چون منو دوست ندارند.

2-والد: پدر و مادر به خواسته های برادر یا خواهرم بیشتر اهمیت می دهند و اولویت دارند.

3-بالغ: آن ها نمی توانند هر چیزی که من بخواهم را بلافاصله تهیه کنند و این موضوع از بی اهمیت بودنشان نیست.

1-کودک: این روز ها همسرم دیر به خانه میاد چون علاقه ای به من ندارد.

2-والد: اصلا نباید به مرد ها اعتماد کرد معلوم نیست سرش کجا گرمه.

3-بالغ: او مجبوره این روز ها بیشتر سر کار بمونه تا کار های عقب افتادش رو انجام بده.

در آخر هر چه قدر شما بیشتر بتوانید از شخصیت بالغ خود استفاده کنید آن را بیشتر تقویت می کنید.

[box type=”info” align=”aligncenter” class=”” width=””]برای دریافت مشاوره در زمینه بالغ شدن می توانید با مرکز مشاوره نیک اندیشان از طریق تلفن ۸-۲۲۹۰۴۵۰۷ تماس حاصل فرمایید.[/box]

4.5/5 - (70 امتیاز)