ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

افزایش عزت نفس

آنچه در این مقاله می خوانید...

افزایش عزت نفس یک اصل مهم زندگی!

عزت نفس چیست و چه تمرین هایی را برای افزایش عزت نفس باید انجام داد؟ عزت نفس در حقیقت نظری است که ما نسبت به خودمان داریم اگر ما نسبت به خودمان نظری مثبت داشته باشیم و اساسا خودمان را دوست بداریم در مقابله با فراز و نشیب های زندگی بسیار بهتر عمل خواهیم کرد؛ اما چگوته می توان عزت نفس بالایی داشت؟ برای رسیدن به پاسخ سوال خود تا انتها همراه ما باشید.

چرا باید عزت نفس خود را تقویت کنیم؟

اگر شما اکنون در حال خواندن این مقاله هستید قطعا از اهمیت عزت نفس در زندگیتان اطلاع دارید، نداشتن عزت نفس و یا برخورداری از عزت نفس پایین باعث می شود که در زندگیتان دائما در حال گله و شکایت از خودتان باشید و حتی اگر بهترین کار را هم انجام دهید همچنان از خودتان راضی نیستید! همین حس نا رضایتی کافی است که بخواهید تمرین های بالا بردن عزت نفس را دنبال کنید.

افزایش عزت نفس

چه چیز هایی باعث می شود افراد با عزت نفس پایین اذیت شوند؟

در مرکز نیک اندیشان ما مراجعه کننده ای داشتیم که می گفت در هر جمعی که قرار می گیرد به دنبال این است که یک گوشه ای را پیدا کند و در آن به اصطلاح قایم شود او از قرار گرفتن در جمع و صحبت کردن بسیار هراس داشت و فکر می کرد در هر جمعی که باشد از دیگران پایین تر است!

حتی شخص دیگری بود که تعریف می کرد از زنده بودن خود نیز شرمنده است! او بر این باور بود که هر اتفاقی می افتد تقصیر اوست و اگر کسی در خیابان به او تنه بزند حتما مقصر خودش است و باید عذرخواهی کند.

همان طور که می بینید داشتن عزت نفس پایین باعث می شود که در تمامی جنبه های زندگی نبودش را حس کنید و هیچ گاه احساس آرامش نخواهید داشت.

تصورش را بکنید، اگر برای افزایش عزت نفس خود کاری نکنید تمام عمر باید این حس بی ارزشی را همراه خود داشته باشد!

کمبود عزت نفس

نشانه های کمبود عزت نفس در افراد 

  • در مدرسه پاسخ سوالی را میدانستید اما جرئت بیان آن را نداشتید.
  • دائما در حال سرزنش خود برای مسائل بی ارزش هستید.
  • خود را پایین تر از بقیه می بینید.
  • علاقه ای به صحبت کردن در جمع ندارید.
  • نظرات منفی دیگران به راحتی روی شما تاثیر میگذارد.
  • ترس از شکست دارید.
  • در بیان احساساتتان ناتوان هستید.
  • به دنبال آرزو هایتان نمی روید.
  • در جمع سوالی برایتان پیش می آید اما جرئت بیان آن را ندارید.

تکنیک های کاربردی برای افزایش عزت نفس

تکنیک های افزایش عزت نفس

  • یادداشت کنید

برای بالا بردن عزت نفس باید افکار و باور های منفی ذهنتان را شناسایی کنید و آن ها را به چالش بکشید.

به طور مثال اگر بر این باور هستید که برای بودن در جمعی زیادی کوچک و بی ارزش هستید این افکار منفیتان را بنویسید و از خودتان سوال کنید دقیقا از چه زمانی این تفکرات در شما شروع شد؟

سپس نکات مثبتی را در خود پیدا کنید که مقابل آن ها هستند برفرض بنوبسید من موضوعات مختلفی را بلدم که میتونم ساعت ها راجبشون صحبت کنم و خسته نشم و یا من آدم ملاحضی هستم و حواسم هست تو صحبت هام با چه لحتی صحبت کنم و …

شما باید حداقل 5 مورد از نکات مثبت خودتان را یادداشت کنید؛ این کار برای این است که به این باور برسید که تمامی افراد در کنار ویژگی های منفیشان قطعا نکات مثبتی نیز دارند.

  • فعالبت های مورد علاقتان را انجام دهید

فهرستی از کار های مورد علاقتان را تهیه کنید و تایمی از روز را مشخص کنید که به انجام آن ها بپردازید، انجام این کار ها باعث می شود تا حس خوبی درونتان ایجاد شود و حال روحیتان مثبت می شود علاوه بر آن ها متوجه می شوید که شما نیز در برخی از کار ها چقدر خوب عمل می کنید.

  • نه گفتن را تمرین کنید

افرادی که دارای عزت نفس پایینی هستند معمولا تصور می کنند که همیشه باید مطیع دیگران باشند تنها پاسخ بله بدهند! اما باید یاد بگیرید که نه گفتن یک امر طبیعی است و هیچ ایرادی ندارد که شما برای انجام کاری تمایل نداشته باشید و یا نسبت به نظری مخالف باشید و مشکلی در روابطتان ایجاد نخواهد شد.

  • با خودتان مهربان باشید

با خودتان مهربان باشید و از سرزنش خود دست بردارید، به این نتیجه برسید که خود را همانگونه که هستید دوست بدارید و به خودتان عشق بورزید باور داشته باشید که اگر میخواهید دیگران شما را دوست داشته باشند در ابتدا باید خودتان، خودتان را دوست بدارید.

  • افزایش عزت نفس با ایجاد روابط مثبت

اگر در اطرافیانتان آدم هایی هستند که بودن با آن ها باعث می شود انرژی بیشتری درون شما به وجود بیاید معاشرت بیشتری با آن ها داشته باشید و تنها این دسته از آدم ها را در کنار خود نگه دارید و تلاش کنید که افراد منفی زندگیتان را از کنار خود حذف کنید تا حس بهتری داشته باشید.

ایجاد روابط مثبت

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با روش های افزایش عزت نفس آَشنا نماییم.

 

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید(از راست به چپ)