ارائه خدمات شنبه تا پنج شنبه ۹ الی ۲۱

ارائه خدمات همه روزه بدون تعطیلی ۹ الی ۲۱

مشکل یادگیری در کودکان - دکتر بهروز مستخدمین حسینی

آنچه در این مقاله می خوانید...

مشکل یادگیری در کودکان – دکتر بهروز مستخدمین حسینی

مشکل یادگیری در کودکان

در هر جامعه ای مشکلات یادگیری بر عملکرد قابل ملاحظه ای از کودکان تاثیر می گذارد. این مشکلات مجموعه ای ناهمگن هستند. ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشند. ممکن است اختصاصی باشند مانند زمانی که یک کودک در انجام برخی تکالیف خاص مانند خواندن با دشواری هایی مواجه می شود و یا عمومی مانند زمانیکه یادگیری کودک در مجموعه ای از تکالیف کندتر از حد معمول است. و ممکن است کوتاه مدت یا طولانی باشند. متخصصان این مشکلات را مستلزم ارزیابی و مداخله می دانند.

کودکان دارای مشکل یادگیری اختصاصی از سطح کلی رشد عقلی طبیعی برخوردارند. اما در عین حال در زمینه تکلیف معین مانند خواندن به صورت خاص مشکل دارند. هنگام ارزیابی، در نیمرخ عملکرد کودکان دارای مشکلات اختصاصی، معمولا بین سطح پیشرفت آنها در حوزه خاصی که در آن مشکل دارند با سطح پیشرفتشان در سایر حوزه های کارکرد شناختی تفاوت زیادی وجود دارد. به همین دلیل غالبا گفته می شود که بین پیشرفت این قبیل کودکان و استعداد آنها در حوزه ای که در آن مشکل دارند ناهمگونی وجود دارد.

کودکان دارای مشکلات یادگیری اغلب بی توجه و به نظر می رسد در حوزه ای که مشکل دارند کوشش چندانی برای انجام تکلیف به خرج نمی دهند. این امر را گاهی به عنوان وجود مشکلی در سیستم توجهی کودک تفسیر می کنند. اما این نیز امکان دارد که عدم توجه و کوشش کودک نتیجه مشکل یادگیری کودک و نه علت آن باشد.

مشکل یادگیری در کودکان - دکتر بهروز مستخدمین حسینی

عوامل موثر در ناتوانی یادگیری عبارت است از بی توجهی، ناهماهنگی حرکتی (روانی – حرکتی)، تاخیر در فراگیری زبان، ضغف حافظه فعال و نواقص ادراکی به همین جهت بهبود یا درمان این ناتوانی ها باید به صورتی همه جانبه و با در نظر گرفتن عوامل مختلف زمینه ساز و ایجاد کننده آنها صورت گیرد.

ناتوانی های یادگیری زمینه ساز مشکلات رفتاری و سازش نایافتگی نیز خواهد شد. کودکان از مقایسه خود با سایر همکلاسی ها در باره قابلیتهای شخصی و تفاوت خود با دیگران و بر حسب واکنشی که از محیط دریافت می دارند خود پنداره شکست یا موفقیت در آنان شکل می گیرد. موقعی که دانش آموز به ناتوانی خود اطمینان یابد دیگر انرزی لازم برای انجام سایر فعالیت ها را ندارد. و در برخورد با مشکلات دچار ضعف و فقدان پی گیری می شود.

به طور خلاصه باید گفت از آنجا که ناتوانی های یادگیری به عملکرد پیچیده دستگاه های حسی، روانی –حرکتی، شناختی و رشدی کودک بستگی دارد و هر دانش آموز ممکن است در یک یا چند زمینه ناتوانی داشته باشد، تشخیص دقیق آنها دشوار و بهبود آنها مستلزم تخصص و تجربه درمانگر می باشد.

دکتر بهروز مستخدمین حسینی

لطفا به این مطلب امتیاز بدهید(از راست به چپ)